2024-06-13

S. Liesytė

Trenerio įtaka sportininko rezultatams. Santykis, kuris augina.

Kaip ir savaime suprantama - treneris ugdo sportininko fizinius sugebėjimus, dalinasi taktinėmis įžvalgomis, atidirbinėja techninius įgūdžius, kurie turi didelę įtaką laimėjimams. Tačiau be viso to, treneris yra ir vienas iš geriausiai sportininko kelią suprantančių žmonių, lydinčių jį visų laimėjimų ir pralaimėjimų metu. Jis tampa nebe tik žinių ir patirties nešėjas, bet ir svarbus atramos ir palaikymo šaltinis. Tad svarbu pastebėti, kad treneris taip pat daro didelę įtaką sportininkui ir jo pasiekimams kurdamas artimą ir nuoširdų santykį su juo.

Asmeniniu ryšiu paremtas treniravimas (angl. relational coaching) yra svarbus treniravimo efektyvumui, bei sėkmingam fiziniam ir psichologiniam sportininko vystimuisi (Jowett & Cockerill, 2002). Jis suteikia galimybę treneriui iššaukti pilną sportininko pajėgumą naudojant aiškią komunikaciją apie sportininko stipriąsias ir silpnąsias puses, taip pat bendrus ir individualius tikslus. Šiame straipsnyje susipažinsite su keliais būdais, kaip sukurti kokybišką santykį tarp trenerio ir sportininko, kuris prisidės prie aukštesnių rezultatų pasiekimo.

Paklausti apie savo pasiekimus, aukščiausio meistriškumo sporininkai (pasaulio ir olimpiniai čempionai), pabrėžia kokią svarbią rolę tame turėjo jų treneriai (Jowett & Shanmugam, 2016).

Trenerio ir sportininko santykis iš esmės yra socialinė situacija, kurioje trenerio jausmai, mintys ir veiksmai veikia sportininko jausmus, mintis ir veiksmus, ir atvirkščiai. Pastaruosius 15 metų šis santykis ir jo reikšmė sportiniams rezultatams buvo giliai nagrinėtas skirtingose sporto šakose (Jowett et al., 2007; Jowett, 2017). Rezultatai rodo, kad kuo artimesnis, įsipareigojęs, suderinamas ir į bendrą kryptį orientuotas yra trenerio ir sportininko tarpusavio ryšys, tuo aukštesnis sportininko pasitikėjimas savimi, atsparumas nesėkmėms, geresni sportiniai pasirodymai, didesnė vidinė motyvacija ir laimė.

Stipraus ryšio tarp trenerio ir atleto nauda

Tyrimai rodo, kad esant kokybiškam santykiui tarp trenerio ir sportininko:

  • Sustiprėja sportininko atsparumas nesekmėms

  • Didėja noras imtis iššūkių

  • Sustiprėja pasitikėjimas savimi ir motyvacija

  • Su didesniu noru ir entuziazmu grįžtama į treniruotes po nesėkmės

Dėl šių psichologinių savybių pagerėjimo, gerėja ir sportininko pasirodymas

Nagrinėdama šį santykį psichologė Sophia Jowett kartu su kolegomis išskyrė keturis pagrindinius komponentus, įtakojančius trenerio-sportininko santykio kokybę:

  • Artumas - apima abipusio pasitikėjimo laipsnį, supratimą, kad treneris ir sportininkas yra vertinami vienas kito, taip pat trenerio ir sportininko paramą vienas kitam.

  • Įsipareigojimas - apima atsidavimo ir pastangų, kurias kiekvienas asmuo nori įdėti į santykius, lygį. Taip pat tai, kiek jie nori kartu įveikti kliūtis ir iššūkius, nes paprastai įgūdžiams ugdyti ir sėkmei pasiekti reikia laiko.

  • Suderinamumas- apima trenerio ir sportininko bendravimo stilių, vertybių ir tikslų suderinamumo laipsnį.

  • Bendra kryptis - apima bendrą abiejų šalių požiūrį į jų sportinės partnerystės kokybę ir kryptį.

Kartu šie elementai reprezentuoja trenerio-sportininko santykio kokybę. Jei santykių kokybė yra gera, treneris ir sportininkas savo energiją, laiką ir pastangas skiria sutartiems tikslams pasiekti. Priešingai, kai santykių kokybė prasta, treneriui ir sportininkui gali pritrūkti reikiamo atsidavimo ir motyvacijos siekti sudėtingų tikslų, kartu įveikti sunkumus ar ugdyti naujus įgūdžius, reikalingus sėkmei pasiekti.

Kaip kurti stipresnį ryšį su sportininkais?
  • Skirti asmeninio laiko kiekvienam sportininkui. Pasidomėti kaip jam sekasi treniravimosi procese, kaip sekasi derinti tai su asmeniniu gyvenimu, kas kelia nerimą ir kas džiugina? Tai suteikia sportininkui supratimą, kad jums rūpi ne tik rezultatas, kurį demonstruoja sportininkas, bet ir jis kaip žmogus.

  • Pasidomėkite koks bendravimo stilius veikia kokiam sportininkui. Kaip lengviausia būtų padaryti jam įtaką? Šis supratimas "natūraliai" dažniausiai ateina su patirtimi, dirbant su skirtingais sportininkais ir pritaikant skirtingus komunikacijos metodus. Tačiau, jei ir neturite ilgos trenerio darbo patirties, dėmesingai stebint, atkreipiant dėmesį į tai kaip sportininkas reaguoja į jūsų skirtingai pateiktas pastabas ir tiesiog pasiteiraujant kaip jie patys galvoja, kas jiems veikia, taip pat galite suprasti ir atpažinti kaip bendrauti su sportininku - ar jį motyvuoja liepiamoji nuosaka ar paplekšnojimas per petį kai darosi sunku.

  • Kartu numatykite galimas nesėkmes. Skirkite laiko sportininko nerimui, tiesiog jį išklausant ir užtikrinant, kad jūs kartu su juo, kad ir kas nutiktų. Sportininkui išsikalbėjus, tačiau vis dar norint užtikrintumo, gali padėti JEIGU…TAI… metodas. Kai kiekvienai sportininko sugalvotai "tragiškai" situacijai, kartu randate išeitį. pvz. "Jeigu neužimsi prizinės vietos, tai kartu išanalizuosime ką padarei gerai ir kur galėjo būti geriau, tada dirbsime ties tomis vietomis ir kitose varžybose jau būsim stipresni". Tai padeda sportininkui suprasti, kad nėra padėties be išeities ir, kad jis neliks vienas su savo nesėkme.


Motyvacinis klimatas treniruočių metu

Be dėmesio asmeniniam ryšiui kurti, treneriai gali skatinti sveiką sportininkų požiūrį kurdami motyvacinį klimatą treniruočių metu. Tai padės sportininkui sveikai žiūrėti į iššūkius, nesėkmes ir save. Kelios rekomendacijos, kaip tai daryti:

  • Skatinti orientaciją į atliekamą užduotį arba procesą, ne tik į norimą pasiekti tikslą.

  • Skatinti asmeninį pasirinkimą. Pvz “pagalvokite, ties kuo norėtumėte susikoncentruoti šiandien?” ir skirkite tam šiek tiek laiko treniruotės metu. Jausdami, kad turi įtakos savo treniruočių procesui, sportininkai palankiau išdirbs net sunkiausiose treniruotėse.

  • Raskite už ką pagirti sportininką kiekvienoje treniruotėje - įdėtas pastangas, energiją, atkaklumą, fizinę formą, techniką. Trumpai, aiškiai, taikliai.

  • Jei turite už ką papeikti ar turite pastabą išreiškite tai konstruktyviai, kad sportininkas aiškiai žinotų reikia gerinti ir kaip tai daryti. Jei to pakeisti negalima, geriau ir nekritikuoti.

  • Kritikuokite įvykį, elgesį, o ne asmenybę. Svarbu vardinti faktus, o ne savo vertinimą. Pvz. “Tu visas išsigandęs atsitraukei į kampą ir pasimetei” - “Tu atsitraukei į kampą ir sunkiai sekėsi iš jo išeiti”. Pridėtas asmeninis situacijos vertinimas gali įdėti į sportininko galvą neigiamas mintis, kurių ten prieš tai galbūt nebuvo.

  • Kritiką išreikškite asmeniškai, pagyrimą viešai.

Taigi,

treneriai, būdami vieni pagrindinių paramos ir žinių šaltinių sportininkams, turi didelę įtaką formuojant jų sporintį mentalitetą. Kurdami nuošidų ir tvirtą ryšį, padėsite sportininkui pasitikėti Jūsų vedimu ir pačiu savimi. Motyvacinio klimato treniruotėse dėka mokinsite juos pačius veikti ir mėgautis procesu, o ne tik pasiektais rezultatais. Taip kursit savimi pasitikintį, motyvuotą ir gebanti įveikti nesėkmes žmogų.

Šaltiniai:

Jowett, S. (2017). Coaching effectiveness: The coach–athlete relationship at its heart. Current opinion in psychology, 16, 154-158.

Jowett, S. (2007). Interdependence Analysis and the 3+1Cs in the Coach-Athlete Relationship. In S. Jowette & D. Lavallee (Eds.), Social Psychology in Sport (pp. 15–27). Human Kinetics.

Jowett, S., & Shanmugam, V. (2016). Relational Coaching in Sport: Its psychological underpinnings and practical effectiveness. In R. Schinke, K.R.McGannon, B. Smith, Routledge International Handbook of Sport Psychology. Routledge.

Trenerio įtaka sportininko rezultatams

Santykis kuris skatina augti.

6/9/2024